המונח הקדמוני "דיאטה" ( Diet) שימש את הרופאים במשך אלפי שנים כדי לסמן את ההיגיינה של הפרט: הדרך למניעת מחלות ולטיפול בהם – דיאטטיקה – הכוונה לא הייתה רק תזונתית אלא אורח חיים בראיה הוליסטית: מקום מגורים, עבודה ופרנסה, פנאי, דרכי חשיבה, ניהול רגש, אתיקה ומוסר ועוד מכלול דברים שטופלו על ידי רופאים מאחר והם משפיעים על הבריאות. עד לפני כ 150 שנה התרופות הגיעו מהטבע ומאורח החיים הבריא ואלו היו – דיאטטיקה – דיאטה בריאה.

כיום הגישה היא של התמקצעות, דהיינו הרופא מאבחן ומטפל במחלות באמצעות תרופות מעבדה וכירורגיה וכל היתר הועבר לתחומי דעת נפרדים. הגישה ההוליסטית מתקשה לחזור אל שולחן הדיון המדעי לאור גישת ההתמקצעות.

הנטורופתיה  עוסקת בדיאטה הבריאה. מטפלת באדם בכל רבדיו, בהתאם לגישה הדיאטטיקנית המכונה היום "מסורתית" אבל זה אינו אומר שהנטורופתיה היא מסורתית או שאינה מבוססת ראיה או שהטיפול הנטורופתי הוא שטחי. הגישה של הדיאטטיקה הקדומה הייתה הוליסטית והגישה הזאת נותרה כדרך חשיבה של המטפל בנטורופתיה.

אם נתרכז בהיבט התזונתי של הדיאטטיקה נאמר שהבריאות הפיסית מתחילה ממערכת העיכול . הביטוי: "התזונה עושה את האדם" אינו קלישאה. סוג המזון, צורת האכילה, הכמות ואופן האכילה הם אלה שבונים את בריאותנו. הם אלו שמרכיבים את הדיאטה הבריאה. חשוב לדעת כיצד לבנות את הדרך האישית לאכילה נכונה.

אכילה מופרזת, בולמוסי אכילה, מזון שאינו מתאים לנו, שעות אכילה לא נכונות, העדר לעיסה, אי מתן תשומת הלב הראויה לאכילה – כל אלה הרגלים רעים.

דיאטה בריאה אינה הרזיה מהירה. דיאטה בריאה היא אימוץ הרגלים טובים והטמעתם באורח החיים – כולל הרגלים הקשורים בתזונה.

אפשר לייצר שינוי בתוך 30 יום אבל שינוי ללא תרגול והטמעה- ילך לאיבוד. לכן חשוב להתאמן על דיאטה בריאה ולא רק לחוות אותה למשך זמן קצוב. הטמעה של שינוי אורך שנתיים.

בפוסט הזה אני רוצה לתת לך עשרה כללי זהב שקשורים להרכבת דיאטה בריאה. יתכן והכללים האלה מוכרים לך, יתכן ושמעת עליהם וגם קראת אותם בכמה הזדמנויות. אבל האם אימצת אותם? האם תרגלת אותם? האם קיבלת עזרה ביישומם?

הנה עשרת הכללים שלי לדיאטה בריאה:

  1. ידע – מה ידוע לך על המזון שבא לצלחתך? מה למדת עליו? מה אתה יודע על עצמך? האם מה שאתה יודע על עצמך הוא נכון?
  2. מודעות – מה מושך אותך? הטעם? הריח? המראה?
  3. בררנות – בחירה מודעת של אורח החיים, החברים, המחשבות, המזון, המגורים, מקום העבודה.
  4. אכילה בישיבה בלבד.
  5. ללא הפרזה – גם הרגלים טובים ומזונות טעימים ו"בריאים", כשהם מוגזמים – הם גורמים נזק. אכילה לפי גודל צלחת. לא יותר. אכלת יותר מידי? לא הבחנת בין טוב ורע? עד שדעתך חזור אליך תאכל דבר שטעים לך. עדיף דבש, תמרים וצימוקים.
  6. לעיסה טובה ונינוחה. כך גם עיכול החיים נינוח יותר.
  7. שקט – ללא הסחות דעת. לתרגל שקט למחשבה, לרגש, לאכילה. "ארוחות עסקיות", ארוחות מול מכשיר סלולרי /טלביזיה/עיתון/ספר – כל אלה אינם מזינים – לא את הנפש ולא את הגוף.
  8. מותר להשתעמם.
  9. טרי בכל יום: מחשבות טריות, בגדים נקיים, היגיינה פיסית. מזון טרי: ירקות, פירות, נבטים.
  10. גיוון: בכל יום משהו חדש. לחדש ללא מאמץ.

חסרים לך מתכונים טובים, טעימים וקלים להכנה? הספר שלי "נטורופתיה במטבח" יהיה לך לעזר רב. ניתן לרכשו בחנות שלנו באתר הזה. יש בו 166 מתכונים וגם 166 טיפים בבריאות ובאורח חיים בריא.

יש לך שאלה או צורך בעזרה בהכוונה ? אשמח להכירך. אפשר לשלוח אלי מייל או לקבוע פגישת יעוץ. הכרות בשיחה טלפונית אינה כרוכה בתשלום.

הצעד הראשון אל הדיאטה הבריאה התחיל אצלך כשפתחת את הדף הזה. עוד צעד אחד- והמסלול שלך.

וכדי שלא תהיינה אי הבנות אבהיר שאני לא דיטאנית, במונח המודרני של המילה. ובכל זאת, במשמעות הקדמונית של המילה,  כל עיסוקי הוא בדיאטה הבריאה.

שלך,

ד"ר מירה כהן שטרקמן