אורח חיים בריא ובריאות בשגרת קורונה וזום

ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D.

 

הימים האלה של תקופת קורונה ושגרת זום נכפו עלינו ללא התראה מוקדמת.

כולנו לומדים את המציאות תוך כדי תנועה.

תקופת הבום-זום!! כי הזום בא בבום.

גם אני, כמוכם, נקלעתי לסופה הזאת ולכן התחלתי ליישם בחיי את הכלים המוכרים לי מהרפואה הטבעית והגישה הנטורופתית לאורח חיים בריא. על עצמי, על משפחתי והן עם המטופלים, הסטודנטים ושוחרי הבריאות ששומעים הרצאותי.

ואכן, תוצאה מהתאמה של אורחות חיים לתקופה זאת אנשים מדווחים לי על תחושת רווחה יותר טובה, שיפור במצב רוח, חזרה לעבודה יצירתית ותפקוד יומיומי טוב יותר.

התשובה למצב: טיפוח אורח חיים ובריאות בגישה הוליסטית של איזון גוף ונפש

מה הרפואה הטבעית וגישת אורח חיים בריא יכולה להציע בתקופה החריגה של קורונה וזום?

במאמר הזה ברצוני להציע לכם עשרה טיפים יעילים:

  1. אוורור: של הבית וחדר העבודה. כוונתי לפתיחת חלונות מידי פעם (גם כשחם או יורד גשם). ממליצה להוסיף עציצי צמחים כדוגמה: קלתיאה, ירקה, פוטוס ועוד. עלות העציצים נמוכה והתועלת גבוהה. הצמחים מוסיפים אור וצבע , נשימה וגם אדמה שסופגת את האנרגיה המיותרת בחדרים. תוכלו לאתר ברשת הדרכה לטיפול בצמחי הבית וגם המלצות. באמצעות יצירת אוורור נסייע לנשימה טובה המזינה את הגוף והנפש.

 

  1. תכנון סדר יום – כל יום מחדש. מומלץ להתבונן על היום שלכם ב"עין גמישה", דהיינו לתת פתרון למצבים המתחלפים. כי זה המצב בימים האלה – בכל יום יש שינוי שנכפה עלינו מבחוץ. סדר היום יכלול לא רק את מטלות העבודה והדרכת הילדים בזום אלא גם טיפוח עצמי באמצעות פעילות גופנית, נשימה, תרבות, הכנת מזון ואכילה מודעת.

 

  1. סדר וניקיון – בבית, בפינת העבודה ובשולחן העבודה. הסדר מסייע לבהירות המחשבה. נקיון וטהור הבית נועדו להותיר את המגפה מחוץ לדלת. מידי פעם מומלץ לפזר באויר הבית "שפריץ" של שמן לבנדר או עשב לימון – מהולים במים. הריחות מרגיעים והשמנים האלה אנטיספטים ומחטאים.

 

  1. פעילות גופנית – בכל יום. לפחות פעילות אירובית קלה כדוגמה הליכה. מי שרגיל בפעילות גופנית מאומצת יותר – גם ריצה, רכיבה על אופניים, קפיצה בחבל ודילוג במדרגות. מומלץ לשלב פעילות המפעילה את כח השריר על העצם, כדוגמה יוגה, פילטיס או עבודה אחרת עם משקל גוף. בתקופה הזאת ניתן לצפות בהנחייה חינמית לפעילות גופנית בבית. ממליצה לעשות שימוש בכל הטוב הזה שמוערף על הציבור בימים האלה.

 

  1. תזונה נבונה – ירקות ופירות טריים, דגנים מלאים וקטניות. ניתן להוסיף חלבון מהחי כדוגמה ביצים, דגים, יוגורט. חשוב להקפיד על בישול קל המקל על העיכול ומשפר ספיגה. רעיונות תוכלו לקבל בספרי "נטורופתיה במטבח".

522A3693

  1. צמחי מרפא – כוונתי לא רק לצמחים מרגיעים כמו לבנדר, מליסה, קמומיל אלא גם כאלה המסייעים להסתגל למצב החדש ולחוסר הודאות: אסטרגלוס, פטריית ריישי, שוש קרח – אלה צמחים שאפשר לבשלם במים ולשתות את המים. פטריות אפשר להוסיף לתבשילי קדרה של ירקות שורש וקטניות. בצורה הזאת מזינים את מערכת העיכול, החיסון ומערכת העצבים. שילובי צמחי מרפא במזון ויעילותם תמצאו בספרי "נטורופתיה במטבח".

 

  1. "להתלבש לזום" – אין כל סיבה ללמוד ולעבוד מהבית בהזנחה עצמית. תלמיד מתלבש לבית הספר ולכן מומלץ שיתלבש לזום. מי שהיה מורגל לצאת לעבודה ב"בגדי עבודה" – מומלץ שיתלבש לזום כאילו יצא מהבית למשרד או לפמעל. הלבוש עושה את ההפרדה בין הזום לבין הבית. יש יציאה וכניסה ושתי הפעולות האלה יחד מכבדות את האדם, את הזולת ומייצרות תנועה מנטלית ופיסית ביום יום.

 

  1. יציאה מהבית – בכל יום לצאת מהבית להליכה בשעות היום כדי להזין את הגוף בויטמין D טבעי.

 

  1. שעות יום ואור טבעי – השמש ואור היום הם מקור לשמחה. הם מזינים את הדם שלנו מהבחינה האנרגטית. חשוב לצאת, במסגרת המגבלות אל האויר הפתוח, לחוות את אור היום. סגירות וסגר עלולים להוביל לעצב, חרדה ודכאון. השמש מייבשת את אנרגיית הטחב של הרגשות הלחים האלה.
  2. חיוך – פשוט לחייך. לבשו חיוך שמח עבור האחרים ובפרט לעצמכם. כשטוב לכם טוב לסביבתכם. דמיינו שהחיוך שלכם נועד ללטף את כל האברים הפנימיים של גופכם: מח, לב וכלי דם, שלד ושרירים, מערכת עיכול ואברי התנועה. החיוך הדמיוני מייצר תנועה אנרגטית טובה והיום מתנהל בצורה חיובית.

 

הקורונה כאן והעולם מתנהל בסדר יום של מגפה. לכן גם אנחנו נתאים את אורח חיינו למצב המיוחד הזה. ננהג בגמישות מחשבתית, התנהגותית ורגשית וננוע עם מה שיש.

מאחלת בריאות טובה בימי קורונה וזום.

שלכם

ד"ר מירה כהן שטרקמן