קינואה או בורגול?

מאת: ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D.

השאלה אם קינואה או בורגול עולה לא רק בהקשרים של טעם אלא בפרט ביחס לשאלה הגדולה – מה יותר בריא?

איך מכינים קינואה ואיך מכינים בורגול?

מאחר והבורגול כבר עבר בישול – אין צורך לבשל אותו שוב כדי להתקין ממנו ארוחה ודי בהשרייתו במים רותחים. 1 כוס בורגול ב 1 כוס מים רותחים. הבורגול סופג את המים ומוכן לאכילה.

לעומת זאת הקינואה דורשת בישול ולכן נבשל אותה במים, עד להספגת המים בקינואה – בדומה לאורז.

 

ניתן להכין מהבורגול והקינואה מגוון רחב של מתכונים: סלטים קרים וחמים, תבשילים, ממולאים וגם להוסיפם למרקים.

מתכונים תמצאו בספרי נטורופתיה במטבח.

לפרטים על הספר נטורופתיה במטבח – לחץ כאן

 

בהשוואת הרכיבים התזונתיים של שני המזונות האלה נראה שהם כמעט זהים.

ראו כאן בטבלה.

Presentation1

ובכל זאת, יש כמה סודות שחשוב לדעת כי הם מייצרים הבדל גדול בין הקינואה והבורגול.

אתייחס לשלושה היבטים:

  1. הגלוטן

  2. המינרלים

  3. הויטמינים

גלוטן:

בורגול הוא דגן מעובד – עשוי מחיטה ולכן יש בו גלוטן.

הקינואה  מכונה "אם הדגן", אבל בוטנית אינה שייכת למשפחת הדגנים ואין בה גלוטן.

לכן הקינואה מתאימה יותר לחולי צליאק וגם למי שמעוניין להפחית את כמות הגלוטן בתפריט.

במגוון תהליכי ההבראה ברפואה טבעית נמליץ על הימנעות מגלוטן, כחלק מהערכות מחדש של מערכת העיכול לתהליך הבראה.

מינרלים:

שני מינרלים בהם מצטיינת הקינואה במיוחד הם האשלגן והזרחן.

ב 100 גרם קינואה יש 563 מ"ג אשלגן ו- 457 מ"ג זרחן. לעומת זאת בבורגול יש רק 419 מ"ג אשלגן ו300 מ"ג זרחן.

חשוב לדעת שהגוף זקוק לרמה מספקת של מגנזיום כדי לשמר רמה נאותה של אשלגן ואכן ב100 גרם קינואה יש גם 197 מ"ג מגנזיום. בבורגול יש מעט פחות: רק 164 מ"ג מגנזיום.

האשלגן, ביחד עם הנתרן עוזר בוויסות משק הנוזלים בגוף ומעבר רכיבי מזון אל התאים. הוא חיוני לשמירה על עור בריא, ייצוב לחץ דם וביחס עם הנתרן גם מסדיר קצב לב.

הזרחן חיוני לניצול אבות המזון: פחמימות, חלבונים ושומנים, לגירוי עצבי ופעילות מנטלית.

לכן, בחשיבה טיפולית-נטורופתית-טבעית: יש מקרים רבים שנעדיף את הקינואה על פני הבורגול.

ויטמינים:

הקינואה מצטיינת בפולאצין – חומצה פולית (B9) .

ב 100 גרם קינואה יש 184 מק"ג פולאצין ואילו בכמות זהה של בורגול יש רק 27 מק"ג פולאצין.

אמנם כ 30 אחוז מן הויטמין אובד בבישול וחימום ועם זאת מקום שנרצה להעשיר את התזונה בפולאצין – נעדיף את הקינואה.

החומצה הפולית חיונית לתפקוד תקין של המח, לבריאות מנטלית ורגשית, משפרת תאבון, מעודדת יצירת חומצת קיבה ומובילה פחמן ליצירת ה Hem שבהמוגלובין.

לכן, בחשיבה טיפולית-נטורופתית-טבעית: יש מקרים רבים שנעדיף את הקינואה על פני הבורגול.

ברפואה טבעית ובנטורופתיה – תזונה במחשבה!

 

יש לך שאלות נוספות?

הנה המייל שלי:  mira.starkman@gmail.com

שלכם,

בבריאות טובה

ד"ר מירה כהן שטרקמן