צרבת בחגים – הטיפול הטבעי

ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D.

 

הצרבת מתבטאת בתחושת צריבה בבטן העליונה ולעתים גם לחץ בחזה – בדומה להתקף לב.

יש כמה וכמה גורמים לצרבת ובמאמר הזה אתייחס למה שאכנה "צרבת חגים" (ברפואה: צרבת אקוטית) כלומר כזאת שמגיעה כתוצאה מאכילה מרובה, מזונות מטוגנים וחומציים וסטרס .

שימו לב שלקראת החגים יש ריבוי פרסומות אודות יעילותם של סותרי צרבת: סוכריות, משקאות, כמוסות ועוד. הפרסומים בדרך כלל פוחתים לאחר החג ומתחילים שוב לקראת החג הבא.

מדוע? מכיוון שסותרי חומצה – אלו שאמורים לטפל בצרבת – אינם דורשים מרשם רופא, הם נמכרים גם בטעמים ונחשבים כ"לא מזיקים". האם הם מועילים לבריאות? לא.

לא כל מה שנמכר בצורה חופשית מועיל לבריאות ולעתים אף מזיק מאד. אנשים נטלי תרופות צריכים להיוועץ ברופא.

ומה עושים סותרי החומצה לאנשים בריאים? מורידים את רמת החומציות בקיבה.

רמת גבוהה של חומציות בקיבה דרושה לנו כדי לשמור על בריאותנו וכדי להימנע ממצב של שגשוג תולעים, חיידקים וכד'.

זכרו: המזון שאכלתם עובר במערכת העיכול – מהפה אל פי הטבעת – במשך 6 שעות לפחות (במקרה הטוב). תארו לכם מה יקרה לבשר שנמצא על השולחן ביום קיץ של 36 מעלות. כמו חום הגוף.

הבשר יעלה רימה.

החומציות המאוזנת קיימת ומועילה.

פגענו בחומציות – פגענו בבריאות.

חומציות הקיבה אמורה להיות מאוזנת, קבועה ולא נמוכה.

צרבת

אפשר להשיג את התוצאה הטובה של איזון חומציות הקיבה בחגים בשילוב של מזונות המייצרים בסיסיות לצד אלו המייצרים חומציות.

אצל משפחות רבות, עיקר המנות המוגשות בחגים הם כאלה המייצרות חומציות: חלבון מהחי, מזונות מטוגנים, סוכרים, קמח לבן ועוד.

לכן, אם בכל זאת מוגש לשולחן מזון שומני, מטוגן, כמות גבוהה של מזון מהחי וגם הרבה מתוקים חשוב לשלב את המזונות שמייצרים בסיסיות.

 

מזונות המועילים לאיזון חומציות של ארוחות החג (וגם ארוחות גדולות אחרות):

  1. מזונות קלים לעיכול: ירקות

 

  1. דגנים מלאים: גריסי פנינה, דוחן, אורז בסמטי.

פעמים רבות שואלים אותי – מה עם האורז הלבן?

ובמכן אורז לבן אינו מזיק כפי שמזיקה החיטה ה"לבנה". אכן הוא אינו כולל את הסיבים התזונתיים, אבל כאשר משלבים אורז לבן עם כמות טובה של ירקות וקטניות – ההשלמה של הסיבים מגיעה מהתוספות האלה.

  1. אגוזים ושקדים

 

  1. בננה, תפוח ואגס

 

  1. חליטות של קמומיל ומרתח של שוש קרח

 

  1. מים קרים

ומה לגבי הסטרס?

ארוחות משפחתיות מייצרות עומס למארחים – גם לאלה שאוהבים מאד לארח.

יש מצבים משפחתיים או רגשיים שבהם ההסבה לשולחן משותף היא כשלעצמה מייצרת מפגש עם "שדים פנימיים".

מומלץ להיות בתשומת לב למצבים האלה, לקבל עזרה ולפורר אותם.

כשהבטן אינה יכולה לעכל את החיים – מתחיל דיבור פנימי. לעתים מתיש.

המזון שאמור לזרום מהפה לכיוון למטה – זורם הפוך – בכיוון למעלה.

כשהגוף מדבר הפוך- מומלץ לעשות עבודת גוף-נפש. על כך במאמרים אחרים.

ואסיים בהמלצה נוספת – שטובה לכל ימות השנה – להימנע מעישון. גם העישון תורם לצרבת.

 

בבריאות טובה

שלכם

ד"ר מירה כהן שטרקמן