סידן – מינרל רב תכליתי

מאת: ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D.

 

סידן הוא המינרל שמחזיק את הבסיס: שלד ושריר. ככזה נשייך אותו לצ'ארקת הבסיס – המרכז האנרגטי הראשון שמחזיק את הגוף, התזונה, המשפחה והפרנסה. מהמרכז הזה אנחנו צומחים. המרכז שהוא השורש. מכאן חשיבותו האנרגטית. מעניין לשים לב לכך שאסטרונאוטים סובלים מאיבוד מואץ של מסת עצם עקב שהייה בחלל, חוסר כבידה וקרינה קוסמית. הנזק הנצפה הוא גב תחתון, אגן וירכיים – מקום מושבה האנרגטי של צ'אקרת הבסיס.

במאמר הזה לא אדון בצ'אקרת הבסיס אלא אציג כמה היבטים פיסיולוגיים של הסידן. כיצד הסידן נספג בגוף, מהם סימני העודף וסימני החסר ובאיזה מערכות הוא תומך.

עיקר הסידן – 99% מצוי בעצמות. רק 1% מצוי בזרם הדם, השרירים, הנוזל התוך תאי ורקמות אחרות.

בדרך כלל שואלים אותי: איזה סידן מומלץ לקחת? מה נספג הכי טוב?

ובכן, השאלה אינה איזה תוסף סידן לקחת אלא האם לקחת תוסף סידן?

האם ליטול השלמות סידן?

באופן כללי ההמלצה ליטול השלמות מינרלים היא רק במצבי חסר שאינם ניתנים להשלמה מן התזונה.

  • בשלב הראשון יש לבדוק האם התזונה כוללת סידן בכמות טובה?
  • בשלב השני יש לבדוק אם פתולוגיה או אורח חיים מסויים גורם/גורמים לחוסר בסידן

ורק בשלב השלישי לבחור באופציה של תוסף.

 

היכן מצוי הסידן בתזונת האדם?

הסידן מצוי במקורות תזונתיים מן החי ומן הצומח.

מקורות לסידן מן החי:

  • עצמות
  • סרדינים
  • חלב ומוצריו
  • קליפות ביצה

טיפ: כדי לקבל סידן מעצמות דגים, מומלץ לבשל דגים קטנים  במשך 3-4 שעות. העצמות מתרככות מאד והופכות פריכות. חלק מן העצמות מתפורר אל תוך התבשיל וכך ניתן להנות מכמות טובה של סידן מעצמות דגים. תוצאה דומה ניתן להגיע גם מדגים גדולים, כדוגמה: קרפיון מצוי   Cyprinus carpio או דג אחר

אומגה 1

מקורות מן הצומח:

ירקות ירוקים עליים (נבטים, תרד, פטרוזיליה, בזיליקום, עלי סלק, רוקט, עירית, סלריועוד

ירקות לבנים: כרוב, כרובית, ברוקולי, צנון

ירקות כתומים: גזר, דלעת

פירות: תאנים, חרובים, תפוזים

סוכרים: מולסה, דבש,

שומנים: טחינה, זרעי שומשום, שקדים,

דגנים: גריסי פנינה , חלב אורז, חיטה מלאה, שבולת שועל

קטניות: חומוס, פולי סויה, עדשים , שעועית

522A3904

 

מתכון לסלט סידן מהצומח וגם חלבון מלא:

סלט שהוא ארוחה

1.5 כוס קינואה

1 כוס תרד טרי פרוס דק

1 קוביה טופו קצוצה ומוקפצת בשמן זית ובצל קצוץ

לבשל את הקינואה ב 1 כוס מים ומעט מלח.

לאדות את התרד.

לצנן הכל.

מהשלב הזה מומלץ להוסיף ירקות כתומים או לבנים או גם וגם וכן תבלינים ועשבי תבלין – לפי הטעם האישי ובהתאם לרשימת הירקות הכוללים כמות טובה של סידן.

דוגמה להצעת הגשה : לערבב ביחד עם 1/2 כוס דלעת מגורדת, 1 כף גרעיני דלעת, 1/2 כוס רוב קצוץ 1/2 כוס כוסברה או רשאד קצוצים, 2 כפות בצל אדום קצוץ, 1 כף עירית קצוצה, 1 כפית שורש כורכום טחון.

רוטב: לימון, שמן זית, מלח, פלפל וטימין.

לערבב ולהגיש. (ניתן לשמירה במקרר יום-יומיים).

מומלץ לפזר מעל מנת סלט 1 כף טחינה גולמית.

 

בדרך כלל בודקים מצבי חוסר בסידן, אבל חשוב לדעת שיש מצבים של עודף סידן.

 

כיצד בודקים עודף סידן?

  • בדיקה ראשונה היא באמצעות בדיקות דם. כאשר הורמון הפרא תאירואיד אינו פועל בתקינות תהיה בעיה של ספיגת סידן במעיים והסידן ישאר בדם.
  • בדיקה שניה תהיה באמצעות תשאול מקיף ובדיקת תסמינים של עודף סידן כדוגמה: ירידה בקרישיות הדם, נוקשות שרירים, פעילות עצבית לא תקינה, ירידה בספיגת ברזל ואבץ.

תפקידי הסידן:

  • מערכת שלד שריר – בנייה. מאפשר טונוס שרירים. (המגנזיום בן זוג נגדי: מרפה שריר)
  • מערכת עצבים – הפחתת פעילות עצבית והרגעה
  • מערכת הורמונלית – מסייע להפרשה הורמונלית מן הבלוטה אל הדם
  • דם וכלי דם-
    • חיוני לקרישת דם: הפיכת פרותרומבין לתרומבין תלויה בנוכחות יוני סידן והאנזים תרומבוקינאז.
    • נקשר לשומנים וכולסטרול ומסייע להפחתתם בדם
  • לב- תפקיד בוויסות קצב לב
  • מערכת עיכול: מפעיל מספר אנזימי עיכול כולל ליפאז – Lypaze, המזרז הידרוליזה של שמנים ושומנים
  • עור וציפורניים

 

איזה מזונות מפריעים לספיגת סידן?  

אכילה יתרה של המזונות האלה פוגעת בספיגת סידן:

  • משקאות המכילים זרחן בכמות גבוהה – משקאות קלים
  • עודף חומצה אוקסלית
  • כמות מופרזת של סוכר
  • כמות מופרזת של חלבון
  • כמות מופרזת של שומן

איזה מצבים פוגעים בספיגת סידן:

  • חוסר חומציות בקיבה – פוגע במסיסות הסידן וספיגתו
  • סטרס
  • חוסר פעילות גופנית: פעילות גופנית מזרזת את תהליך הבנייה מחדש של העצם ומונעת בריחת סידן מן העצמות. חוסר בתנועה (כגון ישיבה או שכיבה ממושכים) וחוסר בפעילות גופנית קבועה וסדירה עלול להוביל לירידה ברמות הסידן בדם ובמסת העצם.
  • כמות גבוהה או נמוכה של מגנזיום

 

מי הן קבוצות הסיכון לחוסר בסידן?

  • אלכוהוסליטים
  • נוטלי סותרי חומצה (פוגע בספיגת הסידן )
  • צרכני קורטיזון
  • נשים בהריון ומניקות
  • אנשים בתת פעילות גופנית
  • שתייה מופרזת של קפה
  • דכאון וחרדה – מגבירי הפרשת סידן בשתן
  • גיל מבוגר

 

חשוב לדעת: הסידן נספג בסביבה חומצית

 

סימנים שיכולים להעיד על חסר בסידן:

  • כיווץ שרירים ותחושת נימול בגפיים
  • שינוי בצורה של העצמות
  • אוסטאופורוזיס
  • יתר לחץ דם עקב עליה בנתרן.
  • הפרעות קצב לב
  • נדודי שינה וקושי בהתעוררות
  • פגיעה בהתפתחו
  • ציפורניים שבירות
  • עששת
  • דימומים עקב בעיות קרישה
  • היפראקטיביות
  • טרשת נפוצה על רקע עצבי
  • כולסטרול גבוה בדם
  • כאבי מפרקים
  • תסמונת קדם וסתית

 

לסיכום: כל נושא הסידן אינו עניין של מה בכך הן בגלל חשיבותו של המינרל הזה והן בשל מורכבות תמונת החסר והעודף.

לכן מומלץ להתייעץ.

ובשיטת עשה זאת בעצמך כי הבריאות בידיך: המלצה שלי – תזונה טבעית ונבונה.

מתכונים טעימים וקלים להכנה תמצאו בספרי נטורופתיה במטבח. 165 מתכונים של ארוכות טעימות, תבשילים, סלטים, דברי מאפה, פאי, פשטידות, קינוחים, עוגיות, ממתקים וממרחים – הכל על בסיס הגישה הנטורופתית בתזונה.

 לרכישה מאובטחת של נטורופתיה במטבח- כאן

בריאות טבעית

בריאות טבעית

בבריאות טובה

שלכם.ן

 

ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D.