ירקות אדומים

מאת: ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D.  

ירקות אדומים הם חלק מהתזונה הטבעית בזכות תרומתם לבריאות וחלק מהמטבח הנטורופתי-הים תיכוני.

הצבע האדום נחשב לצבע מעורר תאווה ותשוקה והפיגמנטים האדומים עושים טוב לבריאות.

רשימת ירקות ופירות אדומים:

  • עגבניה
  • אבטיח
  • תות-שדה
  • תפוח אדמה אדום
  • פלפל אדום
  • פלפל אדום חריף
  • גויאבה אדומה
  • אשכולית אדומה

בירקות אדומים יש ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.

במאמר הזה אדגיש שלושה פיטוכימיקלים: ליקופן, אנתוציאנינים וקרטונואידים.

ליקופן – עגבנייה אדומה

הליקופן הוא פיגמנט אדום ממשפחת הקרוטנואידים. זאת משפחה גדולה מאוד של פיגמנטים שנותנים לירקות ולפירות את הצבע הצהוב הכתום והאדום. יש כ-600 קרוטנואידים והם ידועים בתרומתם להפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ, עיוורון וסוגים מסוימים של סרטן.

במחקר שבוצע במשך 6 שנים בארצות הברית, חוקרים עקבו אחר תפריטם של 47000 גברים בני 40 עד 75. בדקו את הקשר בין הרגלי האכילה שלהם לבין התפתחות סרטן הערמונית. במחקר נמצא של צריכה מוגברת של עגבניות מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית.

בישול העגבניה מעלה את זמינות הליקופן עבור הגוף – יותר בריא עבורך

שקשוקה

הליקופן מגן מפני נזקי זיהום אוויר, משפר את עוצמת הריאות, תפקוד מוחי ושומר על בריאות העין. נמצאו ריכוזים גבוהים של ליקופן בחלקים חשובים של העין אחד מהם הוא "הגוף הריסני" שמייצר את הנוזל המימי שממלא את גלגל העין, שומר על הלחץ בעין ומסייע לה להתמקד מחדש בעצמים. הליקופן מגן על אנזימים שמעורבים בפעילות של הגוף הריסני מפני חמצון.

אפשר למצוא ליקופן בגמבה, אבטיח, פפאיה, אשכולית ורודה וגויאבה ורודה.

טיפ מהרפואה הטבעית לטיפול בעקיצות:

ברפואה הטבעית המסורתית השתמשו במיץ עגבניה לטיפול בעקיצות יתושים.

פשוט מורחים מיץ עגבניה על העקיצה.

אנתוציאנינים – צנון ותות שדה

אלו הם פיגמנטים אדומים-סגולים ממשפחת הפלבנואידים.

הם נמצאים בירקות ופירות וידועים בכוחם כנוגדי חמצון – נוגדי ראדיקלים חופשיים, יייצוב קולגן והגנה על רקמות חיבור במצבים דלקתיים בגוף.

עודף חמצן עלול לגרום להזדקנות מהירה של המח ולנזקים בריאותים.

כמות טובה של אנתוציאנינים יש בתות שדה, צנון וצנוניות. מקורות נוספים שעשירים באנתוציאנינים הם קליפות ענבים ופירות יער.

קרוטונואידים אדומים – פלפל אדום מתוק

פלפל אדום מתוק עשיר בקרוטונואידים אדומים מסוג קפסנטין וקפסורובין המוכרים כמונעי מחלות לב וסרטן.

קרטונואידים נוספים בפלפל אדום הם: בטא קרוטן שמשמש מקור עיקרי לויטמין A – משפר תפקוד מערכת חיסונית ושומר על בריאות העין.

פלפל אדום = פצצה של ויטמין C

פלפל אדום הוא מקום טוב וזמין לויטמין c  . בפלפל אדום בינוני יש 230 מיליגרם ויטמין C –  פי שלוש מאשר בתפוז וכמעט פי 3 מהמנה היומית הממוצעת המומלצת. די בחצי פלפל אדום ליום כדי לספק את מנת ויטמין c היומית.

מתכונים טעימים, בריאים וקלים להכנה עם ירקות אדומים

תמצאו בספרי "נטורופתיה במטבח – בריאות, מתכונים וטיפים"

 – לרכישה לחץ כאן

 

בבריאות טובה

ד"ר מירה כהן שטרקמן

 

לשמיעת הרצאתה של ד"ר מירה כהן שטרקמן – לחץ כאן