הדיאטה הים תיכונית

מאת: ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D.,

במאמר הזה אציג את הדיאטה הים תיכונית, כפי שנחקרה ואושרה כדיאטה הטובה ביותר לאיזון הפיזיולוגיה של הגוף, ואראה כיצד ניתן לעשות שימוש במתודולגיה שלה כדי לחדש את הגוף וכמובן מבלי לוותר על פעילות גופנית.

הדיאטה הים תיכונית מתאימה לנשים בהריון, ילדים, גיל שלישי ופועלת בעדינות להתחדשות ולהבראה בזכות ההרכב התזונתי שלה.

חוקרים הלכו שבי אחר בריאותם של תושבי אגן הים התיכון שמאריכים ימים גם בתקופה המודרנית. הצלחת הים תיכונית נבדקה במחקרים רבים ונמצא שהשילוב התזונתי הים תיכוני הוא שילוב מנצח.

הדיאטה הים תיכונית מורכבת מהמזונות האלה:

  1. ירקות טריים – עונתיים
  2. פרות טריים – עונתיים
  3. דגנים מלאים
  4. קטניות ובפרט: עדשים ושעועית
  5. חלבון מהחי: בעיקר דגים, יוגורט וגבינות
  6. יין
  7. ירקות כבושים בכבישה ביתית

מחקרים מצביעים כי הדיאטה הים תיכונית יכולה לסייע במניעת דכאון, יתר לחץ דם, סוכרת, פרופיל לא מאוזן של שומנים בדם, כבד שומני לא אלכוהולי (NAFAD) ועוד. מצבים פתולוגיים ידרשו התאמה ספציפית של הפרוטוקול התזונתי.

הדיאטה הים תיכונית ופעילות גופנית:

מאחר והתפריט המוצע בדיאטה הים תיכונית כולל את כל אבות המזון: מהחי ומן הצומח, ניתן לשלבו בחיי היום יום מבלי לותר על פעילות גופנית אירובית ואנאירובית.

כמובן שניתן לשלבו גם בספורט תחרותי – בהתאמה לסוג הספורט ולפרופיל הספורטאי/ת.

יתרה מכך, ניתן לבחור במזונות מן הצומח ולהתאים את הדיאטה הים תיכונית גם לצמחונים.

בספרי "נטורופתיה במטבח" אשר ראה אור בינואר 2018 תמצאו 166 מתכונים לפי הדיאטה הים תיכונית וניתן לרכשו באתר כאן.

לרכישת הספר לחץ כאן

מה מיוחד במזונות המרכיבים את המתכונים בספר נטורופתיה במטבח

 ובדיאטה הים תיכונית?   

  1. מזון נקי- לא מעובד, ללא חומרי שימור
  2. מזון מלא, עתיר סיבים תזונתיים, מושרה ומונבט.
  3. שומנים איכותיים: אומגה 3 מן הדגים ומזרעי הפשתן וכן שמן זית בכבישה קרה בלבד. גם העוגות המתוקות עשויות עם שמן זית.
  4. גיוון
  5. מידתיות
  6. רמה אנרגטית/אינזימטית גבוהה של המזון

522A4005